S
SoruCevap
Misafir
Besmele nerelerde soylenip nerelerde soylenmez
Gunah işlerken besmele soylenir mi?
“Hocam, haram sayılan, gunah kabul edilen bir işi yaparken Besmele soylemenin hukmu nedir? Bazı alimlere gore sakal kesmek de haram olarak kabul ediliyor Bu durumda sakal tıraşı olurken Besmele okumak gunah olur mu?
Besmele sadece helal ve guzel şeyleri yapmaya başlamadan once soylenir Her işine besmeleyle başlayan bir Musluman, “Rahman ve Rahim olan Allah’ın ismiyle başlarım demekle buyuk bir sırrı yakalar Bu mubarek kelimeyi soylemekle, ibadetin dışında kalan işlerini de bir ibadet havasına burundurur Basit ve normal adetlerini, ibadete cevirir “Bismillahla başlanmayan işte hayır ve bereket yoktur hadisi şerifine gore hareket etmekle de, hayır ve bereketin kapısını aralamış oluyor
Guzel ve hayırlı işlerde Besmele cekmek cok yerinde bir harekettir Alışkanlık haline getirildiği zaman buyuk bir sevap getirir Ancak dinen haram sayılan işlerin başında soylemek cok yersiz ve yanlış bir davranıştır İslam’ın haram kıldığı, Muslumanların uzak kalmaları gereken işlerde maddi ve manevi hayatımıza zarar veren pek cok şey vardır Yasaklanan bazı konular da ayet ve hadislerde acıkca belirtilmiştir Mesela; icki icmek, zina, faiz, kumar bunlardan sadece birkacıdır
Bir insan bu yasak işleri yaparken hangi amacla besmele okur? “Şansım yaver gitsin diye kumardan once, “Belki gunahı az olur diye icki ve faizden once soyluyorsa, bu nasıl bir mantıktır? Taşımış olduğu niyet, dinle ve imanla nasıl bağdaşabilir? Bu niyetle o haramın yapısı değişir mi? Manevi sorumluluğu bir kat daha artmış olmaz mı? Ayrıca bu cirkin hareketin başlangıcında besmeleyi okurken onu hafife almış, basite indirmiş olmuyor mu?
İmamı Azam’ın yazılı tek kitabı olan Fıkhı Ekber’de ve asırlarca Osmanlının kaynak eeri olan Multeka’ın şerhi olan Damad’da bu konuda şoyle bir kayda yer veriliyor: “Bir kimse, haram olduğu kesin olarak bilinen fiilleri işlerken ‘Bismillah’ derse, imanı tehlikeye girmiş olur “Mesela; kumar oynarken, şarap icerken, zina ederken, tavla zarlarını eline alıp atmadan once, yenmesi haram olan bir malı yerken ‘Bismillah’ derse dinden cıkar Cunku bu insan Allah’ın ismini hafife almış, onunla alay etmiş oluyor Ancak bu kişi daha sonra pişman olur, tovbe eder, tekrar Kelimei Şehadet getirirse, yeniden imana kavuşmuş olur Farkında olmadan, bir alışkanlık olarak harama başlamadan once ‘Besmeleyi’ soyleyen kimse, imanını kaybetmese dahi, yine de buyuk bir vebalin altına girer
Boyle bir hareketin imana aykırı olduğunu bilmeden yapan kimselerin durumuna gelince Hanefi mezhebine bağlı bircok ulema, cehaleti ozur olarak kabul etmediklerinden bu kimsenin dininin tehlikeye girdiği kanaatindedirler Fakat cehaleti bir mazeret gibi kabul eden bazı alimler, boylelerinin dinden uzaklaştığına hukmetmemişler Sakal tıraşı olurken “Besmele soylemek ise bunlardan farklıdır Sakalı tıraş etmek hakkındaki “haram hukmu, Bediuzzaman’ın acıklamasına gore, bıraktıktan sonra tekrar kesme hali icin soz konusudur
İmamı Gazali, Nevevi ve Remli gibi muctehid imamlar sakal tıraşını tenzihi bir mekruh olarak sayıyorlar Boylece sakalını tıraş eden kimse, sadece bir sunneti terk etmiş oluyor Sakal tıraşı olurken “Besmele ceken kimse dini bir tehlikeye girmiş olmaz Ancak tıraştan once “Besmele soylenmemesi daha yerinde bir davranış olur
Gunah işlerken besmele soylenir mi?
“Hocam, haram sayılan, gunah kabul edilen bir işi yaparken Besmele soylemenin hukmu nedir? Bazı alimlere gore sakal kesmek de haram olarak kabul ediliyor Bu durumda sakal tıraşı olurken Besmele okumak gunah olur mu?
Besmele sadece helal ve guzel şeyleri yapmaya başlamadan once soylenir Her işine besmeleyle başlayan bir Musluman, “Rahman ve Rahim olan Allah’ın ismiyle başlarım demekle buyuk bir sırrı yakalar Bu mubarek kelimeyi soylemekle, ibadetin dışında kalan işlerini de bir ibadet havasına burundurur Basit ve normal adetlerini, ibadete cevirir “Bismillahla başlanmayan işte hayır ve bereket yoktur hadisi şerifine gore hareket etmekle de, hayır ve bereketin kapısını aralamış oluyor
Guzel ve hayırlı işlerde Besmele cekmek cok yerinde bir harekettir Alışkanlık haline getirildiği zaman buyuk bir sevap getirir Ancak dinen haram sayılan işlerin başında soylemek cok yersiz ve yanlış bir davranıştır İslam’ın haram kıldığı, Muslumanların uzak kalmaları gereken işlerde maddi ve manevi hayatımıza zarar veren pek cok şey vardır Yasaklanan bazı konular da ayet ve hadislerde acıkca belirtilmiştir Mesela; icki icmek, zina, faiz, kumar bunlardan sadece birkacıdır
Bir insan bu yasak işleri yaparken hangi amacla besmele okur? “Şansım yaver gitsin diye kumardan once, “Belki gunahı az olur diye icki ve faizden once soyluyorsa, bu nasıl bir mantıktır? Taşımış olduğu niyet, dinle ve imanla nasıl bağdaşabilir? Bu niyetle o haramın yapısı değişir mi? Manevi sorumluluğu bir kat daha artmış olmaz mı? Ayrıca bu cirkin hareketin başlangıcında besmeleyi okurken onu hafife almış, basite indirmiş olmuyor mu?
İmamı Azam’ın yazılı tek kitabı olan Fıkhı Ekber’de ve asırlarca Osmanlının kaynak eeri olan Multeka’ın şerhi olan Damad’da bu konuda şoyle bir kayda yer veriliyor: “Bir kimse, haram olduğu kesin olarak bilinen fiilleri işlerken ‘Bismillah’ derse, imanı tehlikeye girmiş olur “Mesela; kumar oynarken, şarap icerken, zina ederken, tavla zarlarını eline alıp atmadan once, yenmesi haram olan bir malı yerken ‘Bismillah’ derse dinden cıkar Cunku bu insan Allah’ın ismini hafife almış, onunla alay etmiş oluyor Ancak bu kişi daha sonra pişman olur, tovbe eder, tekrar Kelimei Şehadet getirirse, yeniden imana kavuşmuş olur Farkında olmadan, bir alışkanlık olarak harama başlamadan once ‘Besmeleyi’ soyleyen kimse, imanını kaybetmese dahi, yine de buyuk bir vebalin altına girer
Boyle bir hareketin imana aykırı olduğunu bilmeden yapan kimselerin durumuna gelince Hanefi mezhebine bağlı bircok ulema, cehaleti ozur olarak kabul etmediklerinden bu kimsenin dininin tehlikeye girdiği kanaatindedirler Fakat cehaleti bir mazeret gibi kabul eden bazı alimler, boylelerinin dinden uzaklaştığına hukmetmemişler Sakal tıraşı olurken “Besmele soylemek ise bunlardan farklıdır Sakalı tıraş etmek hakkındaki “haram hukmu, Bediuzzaman’ın acıklamasına gore, bıraktıktan sonra tekrar kesme hali icin soz konusudur
İmamı Gazali, Nevevi ve Remli gibi muctehid imamlar sakal tıraşını tenzihi bir mekruh olarak sayıyorlar Boylece sakalını tıraş eden kimse, sadece bir sunneti terk etmiş oluyor Sakal tıraşı olurken “Besmele ceken kimse dini bir tehlikeye girmiş olmaz Ancak tıraştan once “Besmele soylenmemesi daha yerinde bir davranış olur