S
SoruCevap
Misafir
peygamber efendimiz gece namazını ve teheccut namazını nasıl kılardı
Kur’an’ı Kerim’de; “Ey ortunup burunen (Resulum)! Birazı haric geceleri kalk namaz kıl (Muzzemmil, 7314) ayetleri ile gece namazı farz kılındı Bir sure sonra indirilen aynı surenin 20 Ayetiyle sorumluluk hafifletilerek gece namazı ummeti Muhammed icin nafileye donuşturuldu Zaten gelişmeyi takip eden yıl yani Peygamberliğin on birinci yılında Mi’rac gecesinde beş vakit namaz farz kılındı Mi’racı takip eden gunlerde Cebrail gelip Hz Peygamber’le (sas) birlikte beş vakit namazı bir gun ilk vakitlerinde, ikinci gun ise son vakitlerinde kılmış ve namaz vakitlerinin başlangıc ve sonunu acıklamıştır (Muslim, “Mesacid, 31176)
Ayrıca; “Gecenin bir kısmında uyanarak, sana mahsus bir nafile olmak uzere namaz kıl (İsra, 1779) ayeti ile Hz Peygamber (sas)’den gece namazı kılması istenmiştir
Yakınları, Hz Peygamber (sas)’in hayatı boyunca gece namazına devam ettiğini rivayet ederler Hatta gece namazına olan bu itinası dolayısıyla bazı sahabilerin “Allah senin gecmiş ve gelecekteki gunahlarını bağışladığı halde bu kadar zahmete niye katlanıyorsun? “ diye sorduğu, Hz Peygamber (sas)’in de “Şukreden bir kul olmayayım mı? “ cevabını verdiği rivayet edilir (Musned, IV, 251)
Peygamberimiz (sas) gecenin başlangıcında yatsı namazını kılar yatardı Ucte birlik sure icinde uyanır ve teheccudu kılar, muteakiben vitir namazını kılar, sonra tekrar yatar ve sabah ezanında cabucak kalkar, abdest alır, sunnetini evinde kılar, farzı icin camiye giderdi
Hz Peygamber (sas) teheccude ilk başlayanlara, bıkkınlık gostermemeleri icin iki rek’atla başlamalarını tavsiye ederdi Kendisi 8 veya 12 rek’at kılardı
Bir defasında Hz Aişe: “Şayet geceleyin uyanamayıp da vitri gecirirseniz durum ne olur? “ deyince Hz Peygamber (sas) ona: “Benim gozlerim uyursa da kalbim uyumaz, zamanı gelince uyanır, once teheccudu sonra vitri kılarım (Buhari, Menakıp, 24) cevabını vermişti
Hz Peygamber (sas) teheccudden sonra tekrar yatardı Bunlardan da anlaşılıyor ki Hz Peygamber (sas)’in teheccud ve vitir icin kalktığı saat bazan gecenin ilk ucte biri gectikten sonraki zamandı, bazan gecenin ortası, bazan da sonuna doğru idi
Kur’an’ı Kerim’de; “Ey ortunup burunen (Resulum)! Birazı haric geceleri kalk namaz kıl (Muzzemmil, 7314) ayetleri ile gece namazı farz kılındı Bir sure sonra indirilen aynı surenin 20 Ayetiyle sorumluluk hafifletilerek gece namazı ummeti Muhammed icin nafileye donuşturuldu Zaten gelişmeyi takip eden yıl yani Peygamberliğin on birinci yılında Mi’rac gecesinde beş vakit namaz farz kılındı Mi’racı takip eden gunlerde Cebrail gelip Hz Peygamber’le (sas) birlikte beş vakit namazı bir gun ilk vakitlerinde, ikinci gun ise son vakitlerinde kılmış ve namaz vakitlerinin başlangıc ve sonunu acıklamıştır (Muslim, “Mesacid, 31176)
Ayrıca; “Gecenin bir kısmında uyanarak, sana mahsus bir nafile olmak uzere namaz kıl (İsra, 1779) ayeti ile Hz Peygamber (sas)’den gece namazı kılması istenmiştir
Yakınları, Hz Peygamber (sas)’in hayatı boyunca gece namazına devam ettiğini rivayet ederler Hatta gece namazına olan bu itinası dolayısıyla bazı sahabilerin “Allah senin gecmiş ve gelecekteki gunahlarını bağışladığı halde bu kadar zahmete niye katlanıyorsun? “ diye sorduğu, Hz Peygamber (sas)’in de “Şukreden bir kul olmayayım mı? “ cevabını verdiği rivayet edilir (Musned, IV, 251)
Peygamberimiz (sas) gecenin başlangıcında yatsı namazını kılar yatardı Ucte birlik sure icinde uyanır ve teheccudu kılar, muteakiben vitir namazını kılar, sonra tekrar yatar ve sabah ezanında cabucak kalkar, abdest alır, sunnetini evinde kılar, farzı icin camiye giderdi
Hz Peygamber (sas) teheccude ilk başlayanlara, bıkkınlık gostermemeleri icin iki rek’atla başlamalarını tavsiye ederdi Kendisi 8 veya 12 rek’at kılardı
Bir defasında Hz Aişe: “Şayet geceleyin uyanamayıp da vitri gecirirseniz durum ne olur? “ deyince Hz Peygamber (sas) ona: “Benim gozlerim uyursa da kalbim uyumaz, zamanı gelince uyanır, once teheccudu sonra vitri kılarım (Buhari, Menakıp, 24) cevabını vermişti
Hz Peygamber (sas) teheccudden sonra tekrar yatardı Bunlardan da anlaşılıyor ki Hz Peygamber (sas)’in teheccud ve vitir icin kalktığı saat bazan gecenin ilk ucte biri gectikten sonraki zamandı, bazan gecenin ortası, bazan da sonuna doğru idi